Renault introduceert waterstof in lichte bedrijfswagen programma

Na uitgebreide tests is de waterstoftechnologie nu klaar voor toepassing in de praktijk. Net als in Japan, Korea, Californië en China hebben ook Europese overheden grote plannen voor de nieuwe mobiliteit. De stad Rotterdam moedigt de aanschaf van waterstofauto’s aan, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk worden dergelijke plannen ten uitvoer gebracht. In Frankrijk voorziet de overheid in het kader van het zogenoemde Waterstofplan tot 2030 de verkoop van 50.000 waterstofauto’s en duizend waterstoftankstations en geeft het subsidie op waterstofauto’s.

Waterstof

De waterstoftechnologie die Renault met partner Symbio sinds 2014 heeft ontwikkeld, is nu leverbaar in de lichte bedrijfswagens van Groupe Renault. De waterstofauto’s zijn geschikt voor intensief gebruik, bieden een grote actieradius en het tanken gaat bijzonder snel (5 tot 10 minuten). Vooral in binnensteden en milieuzones komen waterstofauto’s optimaal tot hun recht omdat ze geluidloos zijn en geen CO2 uitstoten. Emissievrije waterstofauto’s zijn vooral voor ondernemers belangrijk. Voor hen is een bestelauto het gereedschap voor het werk dat ze vooral uitvoeren in stadscentra, waar steeds meer milieuzones worden ingesteld.

Aanvullend op de introductie van de nieuwe MASTER, afgelopen september, brengt Groupe Renault in medio 2020 ook de MASTER Z.E Hydrogen op de markt. De MASTER Z.E. Hydrogen heeft een drie keer zo grote actieradius als de MASTER Z.E.: 350 tegenover 120 km*. Renault biedt de MASTER Z.E. Hydrogen aan als bestelauto in twee lengtematen en als chassis-cabine. Hij is voorzien van twee waterstoftanks, die onder de auto zijn gemonteerd. Dat vergroot de bruikbaarheid van de auto zonder dat dat ten koste gaat van het laadvolume van 10 m3. De gewichtstoename door de waterstofinstallatie is een bescheiden 200 kg.

Renault introduceert eind 2019 al de KANGOO Z.E. Hydrogen. Die biedt met 370 km* in de praktijk de grootste actieradius van alle elektrische bestelauto’s op de markt. De actieradius van de KANGOO Z.E. Hydrogen is in de praktijk twee keer zo groot als die van de KANGOO Z.E. Dat is te danken aan de waterstof-brandstofcel. Die verwarmt tevens bij lage temperaturen het interieur en voorkomt dat de actieradius kleiner wordt naarmate de temperatuur daalt.

Het laadvolume van de Renault KANGOO Z.E. Hydrogen bedraagt 3,9 m3 en de waterstofinstallatie voegt slechts 110 kg toe aan het gewicht van de auto. Prijzen volgen in een later stadium.

Een waterstof-elektrisch aangedreven auto werkt als volgt. Een brandstofcel zet waterstof uit de tank in de auto samen met zuurstof uit de lucht om in elektriciteit (waarmee de batterij en de elektromotor worden gevoed) en water.

Het voordeel is dat een dergelijke auto emissievrij is, net als elektrisch aangedreven voertuigen. Daarbij komt de grotere actieradius, het snelle tanken van waterstof (5-10 minuten) en eenvoudige onderhoud.

Met deze voordelen zijn de waterstof-elektrische lichte bedrijfswagens van Renault uitstekend geschikt voor ondernemers in de transport en logistiek (last-mile delivery in steden), dienstverlening als pechhulp en onderhoudsdiensten, gemeentewerken en gemeentelijke dienstverlening en expresse- en post(pakket-)bezorging.

*cijfers onder voorbehoud, in afwachting van WLTP-certificering)