De volledig nieuwe Renault Master: multi-energie ‘Aerovan’ van de volgende generatie

De vierde generatie van de Renault Master voegt een nieuw hoofdstuk toe aan een succesverhaal, met een spectaculair design, sterke persoonlijkheid, opvallende looks en moderne rijbeleving. Het ‘Aerovan’-design van de nieuwe Master is gestroomlijnd tot in de kleinste details om de beste efficiëntie in zijn klasse te bieden, ongeacht de gekozen motorvariant. Levering nieuwe Renault Master vanaf het voorjaar van 2024.

Renault Master Aerovan

DE CABINE DIENT OOK ALS EEN VOLWAARDIGE WERKPLEK

Het kwalitatief hoogstaande interieur van de nieuwe Renault Master is van dezelfde klasse als dat van een personenauto. Het S-vormige dashboard draagt bij aan de ruimtelijkheid van het interieur. De materialen zijn stijlvol en het 10-inch beeldscherm – dat op alle uitvoeringen standaard is – draagt bij aan een visueel aantrekkelijk geheel. Het stuurwiel is afkomstig uit de personenauto’s van Renault, terwijl het stuurwiel in hoogte en diepte verstelbaar is voor de beste zithouding van iedere bestuurder. Bij de versies met een automatische transmissie zit de keuzehendel aan het stuurwiel, waardoor in de middenconsole nog meer ruimte is gecreëerd.

Met 135 liter opbergruimte – een toename van 25% – is de nieuwe Renault Master toonaangevend. Alles wat je nodig hebt, kun je in het dashboard kwijt: in een van de vele opbergvakken in het dashboard, in de bekerhouders, in de lades van het dashboardkastje, op de plank boven de voorruit en in twee opbergvakken in de portieren.

De nieuwe Renault Master transformeert moeiteloos in een kantoor op wielen. Wanneer de rugleuning van de middelste zitplaats wordt neergeklapt, ontstaat een werkblad. Aan de basis is een opbergvak voor een laptop gecreëerd en in het dashboard zijn USB-C poorten verwerkt voor het opladen van elektronische apparaten. Elk detail is ontworpen voor intensief dagelijks gebruik. De slijtvaste en robuuste TEP-bekleding op de hoeken van de zittingen zal zelfs na jaren intensief gebruik nog steeds als nieuw ogen, terwijl je er gemakkelijk overheen glijdt voor een moeiteloze in- en uitstap. Er is een ruim aanbod aan stoelvarianten, van geveerde tot individuele stoelen en meerdere typen banken (twee met stof bekleed en een met TEP).

EXTERIEURONTWERP: EEN KRACHTIGE EN ZELFVERZEKERDE PERSOONLIJKHEID

Het aansprekende ontwerp geeft de Renault Master een krachtige persoonlijkheid en voegt een moderne uitstraling toe aan de dagelijkse werkzaamheden van elke professional. Het design is geboren om een nieuw hoofdstuk toe te voegen aan het succesverhaal van de bedrijfswagen. De Master straalt betrouwbaarheid, robuustheid en veiligheid uit. Zijn imponerende front vertelt veel over zijn flexibele eigenschappen. De voorzijde wordt gekenmerkt door het nieuwe merklogo van Renault en de extra grote full-LED-koplampen in een opvallende C-vorm rond de grille. Een U-vormige lijst onder de grille kan worden uitgevoerd in matzwart of, bij de duurdere uitvoeringen, in carrosseriekleur. Klanten hebben keuze uit zeven verschillende standaardkleuren en meer dan 300 speciaal samengestelde tinten.

De proporties zijn nauwgezet verfijnd om bij iedere carrosserievorm de juiste balans te vinden. De achterzijde is smaller geworden ter verbetering van de stroomlijn, terwijl de laadopening toch bovengemiddeld breed is gebleven. De achterruit is asymmetrisch van vorm – kenmerkend voor de Master – en de achterlichten hebben dezelfde karakteristieke C-vorm als de koplampen.

Er is veel aandacht uitgegaan naar de beleving van kwaliteit en robuustheid. Doordat bijvoorbeeld elk zijpaneel uit een enkel deel bestaat, oogt de nieuwe Master extra robuust – met name de langere versies – en is een hogere stijfheid bereikt zodat de carrosserie minder tordeert. Ook in de laadruimte is de kwaliteitsbeleving tot in het kleinste detail verbeterd.

HET AEROVAN-DESIGN VERLAAGT HET ENERGIEVERBRUIK

Dankzij de vele inspanningen op het gebied van aerodynamica loopt de nieuwe Renault Master voorop op het gebied van efficiëntie. Zijn luchtweerstandscoëfficiënt is met 20% verlaagd en ligt nu ver onder die van alle bestaande concurrenten. Zelfs het kleinste detail heeft geholpen: de motorkap is korter, de voorruit is verder naar voren en hoger gepositioneerd, de buitenspiegels hebben een betere stroomlijn, in de bumper zitten luchtgeleiders, de daklijn heeft een beter gestroomlijnde vorm en de achterzijde is smaller. De betere aerodynamica heeft tevens het akoestisch comfort in de cabine verbeterd.

Doordat de Renault Master te groot is voor tests in de windtunnel in Saint-Cyr, werd de aerodynamische ontwikkeling gedaan met modellen op een schaal van 83%. Vervolgens zijn de bedrijfswagens op ware grootte getest in een windtunnel waarin normaliter vliegtuigen worden getest. De verbeteringen op aerodynamisch gebied hebben significante gevolgen. Zo stoot de nieuwe Renault Master 39 gram minder CO2 per kilometer uit en blijft de uitstoot steken onder de 200 g/km. Bij de elektrisch aangedreven versies is een verbruikswinst van 20% geboekt in vergelijking met de huidige Master.

HET MULTI-ENERGIEPLATFORM

Afgezien van de gekozen aandrijflijn is de nieuwe Renault Master de efficiëntste bedrijfswagen in zijn klasse*. Daarmee bespaart de eigenaar op de kilometerkostprijs, terwijl de bedrijfswagen maximaal 2 ton1 lading kan vervoeren. Alle uitvoeringen worden op dezelfde assemblagelijn gebouwd, waardoor een grote mate van flexibiliteit mogelijk is om specifieke wensen van de klant te realiseren.

De Master is tevens het enige voertuig in zijn klasse dat in Frankrijk wordt gebouwd: alle motor- en carrosserievarianten komen uit dezelfde fabriek in Batilly. De aandrijflijnen en transmissies worden gebouwd in Frankrijk, de batterijen worden geassembleerd in Frankrijk en 84% van alle toeleveranciers zijn gevestigd in Frankrijk.

*Bij de introductie van de nieuwe Renault Master in november 2023.
1 Onder voorbehoud, in afwachting van definitieve homologatie.

DIESEL BLUE DCI

De nieuwe Renault Master wordt geleverd met keuze uit vier Diesel Blue dCi-motoren, met vermogens van 96, 110 en 125 kW (130, 150 en 170 pk). Deze motoren verbruiken aanzienlijk minder brandstof (gemiddeld 1,5 l/100 km minder) en hebben een lagere CO2-emissie (39 g/km minder, onder 200 g/km) ten opzichte van de huidige Master. De dieselmotoren zijn naar wens te combineren met een handgeschakelde versnellingsbak of met de nieuw ontwikkelde, zeer efficiënt werkende 9-traps volautomaat met koppelomvormer.

ELEKTRISCHE AANDRIJVING

Voor klanten die volledig elektrische aandrijving prefereren, zijn er twee keuzemogelijkheden. De ene heeft een 40 kWh-batterij, een actieradius van 180 kilometer1 (WLTP) en een elektromotor van 96 kW (130 pk) en 300 Nm. De tweede heeft een 87 kWh-batterij, een actieradius van meer dan 410 kilometer1 (WLTP) en een elektromotor van 105 kW (143 pk) en 300 Nm.

De nieuwe, elektrische Renault Master boekt in zijn klasse records met zijn laadvermogen (1.626 kg1), actieradius van meer dan 410 kilometer1 (WLTP) en trekgewicht (2,5 ton1). Mede dankzij het temperatuurmanagementsysteem van de batterij blijft het energieverbruik beperkt tot 21 kWh/100 km (WLTP) voor de versie met 87 kWh-batterij. Dankzij het DC-laadvermogen tot 130 kW is bij een snellaadstation 229 kilometer actieradius in 30 minuten bij te laden. Dankzij de 22 kW-boordlader is de batterij bij een 22 kW AC-laadpunt in minder dan 4 uur van 10 tot 100% op te laden.

WATERSTOF

De nieuwe Renault Master is vanaf het begin ontwikkeld voor de toekomstige toepassing van waterstofaandrijving met brandstofceltechniek.

EEN UNIEK REMSYSTEEM

Het innovatieve, dynamische remsysteem van de nieuwe Renault Master werkt onder alle omstandigheden met dezelfde vertragingskracht en hetzelfde pedaalgevoel, ongeacht het gewicht van de vracht. Tevens wordt het automatische noodremsysteem eerder geactiveerd (de reactietijd is gehalveerd) en is regeneratie mogelijk, zodat de actieradius van de elektrische versies wordt geoptimaliseerd.

ASSISTENTIESYSTEMEN

De Renault Master komt met een reeks van maximaal twintig intelligente assistentiesystemen om de veiligheid van medeweggebruikers en inzittenden te vergroten. Met betrekking tot de laterale stabiliteit, automatische noodremfunctie en aanhangerstabiliteit reageren de actieve veiligheidssystemen zeer alert. Tevens is Intelligent Speed Assist leverbaar, om de bestuurder te helpen de gestelde snelheidslimiet niet te overschrijden.

V2L en V2G-FUNCTIES IN ELEKTRISCHE VERSIES

De elektrisch aangedreven versies van de nieuwe Master worden beschikbaar met functies voor Vehicle-to-Load (V2L) en Vehicle-to-Grid (V2G). Via stopcontacten in de cabine en laadruimte kunnen adapters voor elektrisch gereedschap, computers en andere apparaten worden aangesloten. Tevens kunnen op maat gemaakte voorzieningen (zoals een koelinstallatie, automatische achterdeuren, extra verwarming of airco, etc.) direct van stroom worden voorzien door de aandrijfbatterij. Dit soort functies wordt ook wel Vehicle-to-Load (V2L) genoemd. Maar de nieuwe, elektrische Renault Master kan ook energie uit de batterij terug leveren aan het elektriciteitsnet via een bidirectionele lader, bijvoorbeeld om het elektriciteitsnet te helpen stabiliseren tijdens piekuren. Deze technologie heet Vehicle-to-Grid (V2G).

ESSENTIËLE ‘NEXT LEVEL’ ZAKEN VOOR BEDRIJFSWAGENS

Van de nieuwe Renault Master wordt een complete line-up voor alle professionele behoeften gelanceerd. Het aanbod bestaat uit twintig carrosserievarianten met een laadvolume van 11 tot 22 m3, met een 40 mm bredere schuifdeur aan de zijkant en een 100 mm langere laadvloer – de langste in zijn segment. Door het grotere laadvermogen en laadvolume en toegenomen lengte en breedte is de nieuwe Renault Master een ideale bedrijfswagen, die gebruiksgemak naar een hoger niveau tilt.

Af fabriek zijn er twintig conversiemogelijkheden beschikbaar, zodat tijdens de productie een aantal aanpassingen direct doorgevoerd kunnen worden (zoals de montage van een kantelbak, het verlengen van de cabine, toevoeging van extra laadvolume, etc.). Het aanbod van de door de fabriek gemonteerde kits verkort de levertijden en vereenvoudigt het transport naar de dealer.

De kortere wielbasis en nieuwe vooras bieden een ongeëvenaarde manoeuvreerbaarheid en zorgen voor een 1,5 meter kleinere draaicirkel. Hierdoor is de nieuwe Renault Master ook in stedelijk gebied zeer gebruiksvriendelijk. Klanten kunnen ook kiezen voor een lengtevariant L3 voor stadsvervoer (L2 is de basisversie, L3 is leverbaar met voorwiel- of achterwielaandrijving, L4 heeft achterwielaandrijving).

Net als alle andere elektrische modellen van Renault, beschikt de nieuwe Master over elementen uit het Human First-programma, dat is ontwikkeld om hulpdiensten te helpen wanneer het voertuig is betrokken bij een ongeval:

  • Met behulp van een QR-code worden brandweerlieden geholpen om zo snel mogelijk te kunnen reageren;
  • Om brandgevaar uit te sluiten, heeft de brandweer in de volledig elektrische versies direct toegang tot de hoogspanningsaccu, zodat deze zo snel mogelijk in een waterbak kan worden gedompeld;
  • Met een SD-schakelaar kan de verbinding van de batterij worden verbroken, zodat het werk aan het voertuig in alle veiligheid kan worden uitgevoerd;
  • De batterij is geplaatst in een speciaal, versterkt frame dat tegen elke vorm van impact bescherming biedt.

De nieuwe Renault Master is ontwikkeld om nog grotere afstanden af te kunnen leggen, grotere vrachten te transporteren en kosten te besparen. Het is de perfecte multi-energie ‘Aerovan’ van een volgende generatie. De levering van de nieuwe Renault Master start in het voorjaar van 2024.

1 Onder voorbehoud, in afwachting van definitieve homologatie.